Klienci indywidualni

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy

Od 1 stycznia 2022 r. dostępne jest nowe świadczenie Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, dla rodziców dzieci w wieku od 12. miesiąca do ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko kończy 35. miesiąc życia.

Nowe świadczenie nie będzie zależne od dochodu rodziny i wyniesie w sumie do 12 tys. zł na drugie i każde kolejne dziecko. Rodzice będą mogli zdecydować czy chcą otrzymywać świadczenie w wysokości 500 zł przez 24 miesiące, czy w wysokości 1000 zł przez 12 miesięcy.

Świadczenie w ramach programu Rodzinny Kapitał Opiekuńczy będzie przyznawał i wypłacał Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Wniosek o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy będzie można złożyć do ZUS wyłącznie elektronicznie, za pomocą:

  • bankowości elektronicznej naszego Banku od 1 lutego 2022 r.,
  • latformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
  • portalu Emp@tia.

Więcej informacji o Rodzinnym Kapitale Opiekuńczym znajduje się na stronie ZUS.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 17 listopada 2021 r. o rodzinnym kapitale opiekuńczym (Dz.U. z 2021 r. poz. 2270)

Jak wypełnić wniosek w bankowości elektronicznej Banku?

Zanim zaczniesz wypełniać wniosek przygotuj dane osobowe swoje i dzieci, dla których składasz wniosek o świadczenie, w tym dzieci (m.in. imię, nazwisko, PESEL). Te dane, którymi dysponuje Bank, zostaną zaczytane z systemu Banku automatycznie.

  • Zaloguj się do systemu bankowości elektronicznej.
  • Wejdź do zakładki E-wnioski, w której znajduje się wniosek dot. programu rodzinny kapitał opiekuńczy.
  • Wypełnij dane we wniosku podążając za instrukcjami na ekranie. Jeżeli jakiekolwiek dane podane w Banku uległy zmianie, uaktualnij je podczas wypełniania wniosku.
  • Załącz załączniki do wniosku, o ile będą one wymagane.
  • Zatwierdź i zakończ wniosek.
  • Pobierz i zapisz w bezpiecznej lokalizacji potwierdzenie złożenia wniosku oraz kopię wypełnionego wniosku Rodzinny Kapitał Opiekuńczy. To jedyny moment, kiedy będzie możliwe pobranie kopii wniosku złożonego za pośrednictwem Banku.
  • Po przekazaniu przez Bank wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na adres e-mail podany we wniosku otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).Wiadomość zostanie wysłana z adresu noreply@zus.pl.

Od momentu, kiedy otrzymasz UPO/UPP na adres e-mail, który wskazałeś we wniosku Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, wszelkie pytania i obsługę wniosku przejmuje ZUS.

Napisz do nas

Odpowiemy na każde pytanie. Skontaktuj się z nami.